De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) en Vermogensmonitor gaan samen beleggers die menen gedupeerd te zijn voor Alex Vermogensbank hulp aanbieden. Dat maakte de VEB woensdag bekend.
De twee gaan, indien gewenst, van geval tot geval beoordelen of de vermogensbeheerder, een dochterbedrijf van onlinebroker BinckBank, juist heeft gehandeld bij het beleggen van het haar toevertrouwde vermogen.
,,Door te adverteren met fraaie rendementen op radio en televisie wist Alex de afgelopen jaren flink wat beleggers aan zich te binden. Voor veel beleggers bleken deze rendementen een utopie. Afgelopen jaar bleek het door hen ingelegde vermogen veel slechter te renderen dan op grond van hun beleggingsprofiel en de stijgende beurskoersen verwacht mocht worden”, aldus de VEB.
Zijwaartse beweging
In december vorig jaar schreef BinckBank de tegenvallende resultaten vooral toe aan de zijwaartse beweging die de financiële markten in 2014 maakten, waardoor een duidelijke koersrichting moeilijk te ontwaren was. ,,Het handelssysteem van Alex stapt uit wanneer de markten negatief zijn, maar profiteert ook minder van eventueel herstel”, zei een woordvoerder destijds.
De VEB stelde woensdag na onderzoek van honderden klachten van Alex-klanten te hebben kunnen constateren ,,dat de vermogensbeheerder in individuele gevallen tekort is geschoten”. Zo twijfelt de VEB zeer aan de wijze waarop Alex portefeuilles voor haar klanten samenstelt en de wijze waarop Alex beleggers over de risico’s van haar handelssysteem heeft geïnformeerd.
Generieke oplossing
De belangenbehartiger probeerde tevergeefs tot een ,,generieke'' oplossing te komen met BinckBank. Omdat dat bedrijf weigerde en alle klachten een zelfstandige beoordeling verdienen roepen de VEB en Vermogensmonitor mogelijk gedupeerden op zich te melden.
BinckBank liet weten kennis te hebben genomen van het initiatief, maar kon niet inhoudelijk reageren.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl